Moto Nostalgia 2011: Vintage cars - 1903 Rambler, 1911 Brush

Warszawa
Już bardziej klasycznie chyba się nie da

1903 Rambler Runabout typ E

Rambler był autem stworzonym przez Thomas'a B. Jeffery'ego z Chicago. Pierwszy Rambler powstał w 1878 roku. Był to rower Bicycle Rambler z firmy Gormully & Jeffery. Pierwszy prototypowy automobil Jeffery'ego ujrzał świat w 1897 roku.


Rambler Runabout typ E to najstarszy automobil na wystawie i najstarszy samochód zarejestrowany w Polsce. Wyprodukowany w Wisconsin w 1903 roku. W 1916 roku przewieziony do Nebraski. W 1890 roku wylądował w Ontario, gdzie przez drugiego właściciela został odrestaurowany. Co ciekawe drugi właściciel auta nigdy nie używał, a jako że pojazd miał stosunkowo niewielkie rozmiary (długość mniej niż 3 m), trzymał go cały czas w pokoju. Rambler trafił do Polski w 2008 roku, gdzie przeszedł gruntowny remont i dzięki temu odzyskał swój dawny blask i wigor. Nowy właściciel jednak nie ukrył swojego pojazdu w zaciszu domu i wystartował nim w 2011 roku w London To  Brighton Veteran Car Run. 

Pojazd posiada jak na czasy w których powstawał dość dużą moc - 6 KM, jeden cylinder, a jego waga to zaledwie 630 kg. Warto zaznaczyć, że do obsługi skrzyni biegów potrzeba było aż czterech pedałów - rozwiązanie które już od dawna nie jest stosowane. Mimo, że pojazd jest dziś  archaiczny, to entuzjaści i pasjonaci historii motoryzacji z pewnością go docenią, a na ich twarzach pojawi się szeroki uśmiech.



1911 Brush Runabout typ E

Z Brush Motor Company założonej przez Alansona Partridge'a Brush'a automobile zaczęły wjeżdżać w 1907 roku. Alanson zaprojektował ten lekki pojazd z drewnianym podwoziem. Posiadał on wiele cech charakterystycznych wyróżniających go od innych pojazdów okresu, także od Forda T. Ramę i koła zrobiono z drewna dębowego, orzecha lub klonu, zamontowano dwie lampy gazowe z przodu i metalowy klakson. Nie zapomniano też o części bagażowej na tyle pojazdu i małej szufladzie pod siedzeniem. Silnik pojazdu obracał się przeciwnie do wskazówek zegara, co wtedy było innowacyjne. Zamysł tego był taki, aby ułatwić osobom praworęcznym rozruch pojazdu za pomocą korby i zmniejszyć ryzyko zranienia. Nadwozie pojazdu nazywano mianem faeton, czyli nadwozie z otwartym dachem z dwoma siedzeniami.

Zdjęcia: Jakub Rosłoniec


2 komentarze:

Mirek pisze...

Super sie to prezentuje

Leo pisze...

świetny ten blog i ciekawe treści