Moto Nostalgia 2011: Promot-Rak 67 - polska formuła

Warszawa

Polski samochód wyścigowy.

 Zdjęcie: Jakub Rosłoniec

"Promot-Rak z 1967 roku był konstrukcją przestrzenną z rurek stalowych z niezależnym zawieszeniem na sprężynach śrubowych, amortyzatorami Armstrong o regulowanym tłumieniu, oponami Dunlop Racing, hamulcami tarczowymi Girling. Centralny silnik Ford Cosworth 1000 o mocy 70,6 kW przy 10 200 obr/min połączony był za skrzynią biegów Wartburg 312 lub Hewland a masa pojazdu wynosiła zaledwie 410 kg. 

Gdy przepisy międzynarodowe zmieniły pojemność silników Formuły III do 1600 cm3 stworzono klasę Polonia. W latach 1971 - 1973 wykonano trzy samochody formuły Polonia, jeden z silnikiem Polski Fiat 125 p 1500 a dwa z silnikami 1300 cm3. Koncepcję tych samochodów opracował Zbigniew Kulczyński. 

W latach 1975 - 1977 wobec braku środków na import części stworzono oszczędną wersję Polonii zwaną żartobliwie "kaczorem" - od charakterystycznego kształtu wykonanego z żywicy nadwozia. W wyścigówce zastosowano seryjny silnik Polski Fiat 125p 1300, układ hamulcowy z elementami Polskiego Fiata 125p, czterobiegową skrzynię biegów z samochodu Dacia oraz amortyzatory z Fabryki Amortyzatorów Polmo - Krosno. Samochody tej serii były wyraźnie nadsterowne." - cytat ze strony http://wueska.pl/viewtopic.php?f=75&t=3460


Brak komentarzy: