Moto Nostalgia 2011: Analog i Stratopolonez

Warszawa

1994-1996 FSO Polonez Analog

Zaprojektowany przez Cezarego Nawrota prototyp polskiego samochodu terenowego z napędem na cztery koła. Prace badawcze nad Analogiem przerwano, gdy Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu przejęło Daewoo z Korei Południowej.


1978 Stratopolonez / FSO Polonez 2500 Racing

Gdy w 1977 roku Andrzej Jaroszewicz rozbił swoją Lancię Stratos w Rajdzie Polski z auta nieuszkodzony pozostał tylko silnik i układ napędowy. Części te wykorzystano przy budowie samochodu wyścigowego w Dziale Badań Ośrodka Badawczo-Rozwojowym FSO. Na pierwszy rzut oka Polonez i Lancia Stratos były to tak odmienne auta jak powiedzmy Jeep i Wartburg. Na drugi rzut oka też. Jednak inżynierom z FSO udało się stworzyć legendę polskiej motoryzacji. Stratopoloneza, zwanego też Polonezem 2500 Racing.

Za kierownicą Stratopoldka w różnych wyścigach siedzieli między innymi: Marian Bublewicz, Adam Polak, Andrzej Jaroszewicz i Maciej Stawowiak. W latach późniejszych Stratopolonez skrył się w warszawskim Muzeum Techniki, by po wielu renowacjach ukazać się, między innymi na Moto Nostalgii 2011.

Zdjęcia: Jakub Rosłoniec, Maciej Rosłoniec

Brak komentarzy: